Vi hadde hørt om Barnas Plattform kurset via andre og tok primært kurset for å forebygge. Før vi begynte å bruke verktøyene tenkte vi at familiens ”små” utfordringer var helt ”vanlige” i hverdagen som foreldre, uten at vi reflekterte i særlig grad over hva dette handlet om. Jenta vår som var fem år fungerte greit i hverdagen, hun var stort sett blid og fornøyd. Hun var ett sjenert barn og usikker i nye situasjoner og trengte lang tid for å bli trygg. Eks. når vi var på besøk hos andre familier med barn, ble hun ikke trygg nok til lek, før vi skulle dra hjem igjen. Hjemme gikk hun ikke alene til nabo-barna som var ute og lekte, de måtte komme til henne, men selv da kunne hun være avventende med å gå inn i leken. Dette oppfatter vi som typiske symptomer for sjenerte barn.
Bruk av enkle verktøy for sjenerte barn:
Vi kom fort i gang med bruk av verktøy 1 og 3. På spørsmålet ”hva er det beste ” var det hun selv som tok initiativ til dette daglig etter kort tid. Dette skapte god stemning og hyggelige samtaler som påvirket hele familien positivt! Verktøy 3 opplevde vi som særlig viktig og nyttig for oss i forhold til å bli mer bevisst mht hvordan vi brukte språket. Vi klarte fort å endre fra å bruke ordet ”flink” til å bli tydeligere på å forsterke kvaliteter og egenskaper hos henne med ord som styrket og anerkjente henne. I starten opplevde vi at hun ble både stolt og sjenert samtidig. Det var når vi var tydelig og konkret på hva vi syns var bra med henne.
Vi introduserte henne for både massasjen og de gode ordene. Men siden vi allerede hadde vår egen massasje-variant, ville hun ikke bruke den nye. De ”gode ordene” ville hun absolutt ikke høre på, så det verktøyet lot vi være å bruke.
Etter ca. 5 måneder prøvde vi på nytt med ”de gode ordene”. Denne gangen tok hun i mot tilbudet. Siden har vi hørt jevnlig på ”de gode ordene” både før hun sovner og om natten. Og det var da vi virkelig begynte å erfare positive endringer, hun var ikke lenger ett sjenert barn.
Store positive endringer for barnet:
Nattesøvnen ble mye bedre, og om hun våkner på natta, kom hun bare inn til oss og ba oss sette på de ”gode ordene”. Tidligere da hun våknet på natten, kom hun og la seg i vår seng. Eller en av oss foreldre måtte ligge sammen med henne i hennes seng til hun sovnet igjen. Starten på dagen er også mer harmonisk for oss alle, uten så mye diskusjoner, konflikter og gråt.
En vakker dag på seinsommeren oppdaget vi at jenta vår også var begynt å gå over til nabobarna å leke. Helt på eget initiativ! I denne tiden kom hun stolt hjem til middag og fortalte om sine nye bestevenner. Det varmet et mamma- og pappahjerte 🙂
Fortsatt er jenta vår sjenert og kan trenge litt tid i nye situasjoner, men det er ingen tvil om at verktøyene i stor grad har bidratt til at jenta vår er blitt tryggere og har fått en bedre selvfølelse. Nå er hun blitt seks år, snart skolejente. Vi har skiftet over til de ”gode ordene” for de over 6 år, og hun har en egen mobil som ligger fast på rommet. Så her i huset forbereder vi oss til en god skolestart.
Vi er veldig takknemlige for at vi ble tipset om dette kurset og er kommet så godt i gang. Vi anbefaler alle foreldre om å gjøre det samme. Det er enkelt og virkningsfullt, og om det svikter innimellom og vi glemmer å bruke verktøyene i korte perioder, får vi fort noen påminnelser i hverdagen som hekter oss på igjen!